Hlavním pracovním nástrojem malíře je štětec, truhlář používá hoblík a písař se neobejde bez pera. Co potřebuje ke své práci novinář? Informace. A ne ledajaké. V novinářském světě mají největší úspěch informace senzační. Lidé totiž senzace milují. Ale co když se zrovna žádná senzace neděje? Pak si ji někteří novináři uměle vytvoří. Lidově se tomu říká „udělat z komára velblouda“. Ale v novinářském světě pro to existuje zcela jiný výraz: Mediální kachna neboli fake news.

Nejčerstvějším příkladem mediální kachny je „informace“, která se týká Agrofert rodinného dne. Ten je už několik měsíců dopředu naplánovaný na datum 5. 9. 2020 a jako každý rok – i letos jsme o akci informovali s předstihem na webu. Byli bychom totiž rádi, aby se tradiční rodinné odpoledne uskutečnilo. Avšak – kvůli koronaviru počítáme i s variantou, že se akce nakonec konat nebude. Pokyny a nařízení vlády hodláme respektovat stejně jako všichni ostatní. Ptáte se, kde je ta kachna?
Pouze na základě zveřejnění naplánovaného data této události, která se má konat mimochodem až za 4 měsíce, učinili někteří novináři závěr, že AGROFERT zná oficiální datum opětovného povolení veškerých kulturních akcí. A tuhle dezinformaci, fake news či mediální kachnu začali šířit dál, jako by měl AGROFERT patent na to dostávat informace, které vlastně ještě ani neexistují.
Nikdo neví, co bude v září. Ale stejně tak jako řada jiných organizátorů – i my máme plány, o kterých doufáme, že se uskuteční. Koronavirus nám však ukázal, co znamená, když člověk míní a život mění. Pokud to bude nutné, akci včas zrušíme nebo přesuneme. Nejde o žádný hudební festival. Je to událost malého rozsahu, kterou je možné zrušit v podstatě ze dne na den. A navíc – ještě na ní nebyla spuštěna ani registrace.
Najít senzaci tam, kde žádná není, vyžaduje velké úsilí. A ne vždy to novinářům vyjde. Někdy se jim to ale přece povede. Pak nezbývá nic jiného, než nevěřit fámám a hledat fakta…