Web neovlivni.cz publikoval 25. 10. 2021 článek s výše zmíněným titulkem, který se údajně snaží odhalit, co stojí za nedostatkem močoviny AdBlue. Text následně popisuje okolnosti z roku 2014, kdy slovenské Duslo, patřící do koncernu Agrofert, mimo jiné vyrábějící také AdBlue, dostalo daňovou úlevu ve výši 58 milionů eur.
Vedení koncernu Agrofert považuje tento článek za záměrně zavádějící. Společnost Duslo opravdu získala od slovenských úřadů daňovou úlevu na novou výrobní jednotku čpavku, nicméně tato skutečnost nijak nesouvisí s tím, jak se společnosti daří v současnosti a kolik vyrábí močoviny AdBlue. Nedostatek AdBlue není primárně způsoben omezením dodávek z koncernových závodů. S vysokou cenou vstupní suroviny a omezením výroby AdBlue se potýkají všichni evropští producenti. Uklidnění situace by pomohla stabilizace cen zemního plynu, případně pomoc EU nebo lokálních vlád výrobců, jak se již například děje v Anglii. Zprovoznění již hotového plynovodu Nord Stream II by také mohlo přispět ke stabilizaci dodávek a cen plynu v Evropě.
Co se přesně na trhu děje?
Situace na trhu s AdBlue je způsobena omezením zpracování zemního plynu na čpavek a jeho deriváty (tím je i močovina jako základní složka AdBlue), ke kterému přistoupili všichni výrobci v Evropě z důvodu neschopnosti promítnout extrémní nárůst ceny zemního plynu do ceny konečných výrobků. Tento důvod se výrobních kapacit firem z koncernu Agrofert v České republice, na Slovensku a v Německu týká jen částečně, protože tyto závody patří v Evropě k těm méně omezeným. Český producent Lovochemie výrobní kapacitu neomezil vůbec a naopak výrobu zvýšil na maximum. Bohužel ale nejsou kapacity neomezené a koncernové společnosti nejsou schopny nahradit výpadky v dodávkách jiných výrobců a distributorů. Současně pokles v dodávkách souvisí s dalším fenoménem posledních týdnů, kterým je rostoucí nedostatek přepravních kapacit v EU, což se též negativně projevuje na schopnosti zvyšovat expedice různých výrobků, AdBlue nevyjímaje.
AdBlue, až na výjimky, vyrábějí privátně vlastněné společnosti, které zákonitě provozují svoje výroby v závislosti na dosahové ekonomice. AdBlue zpravidla tvoří jen menší část výrobního portfolia těchto společností, většina výroby je zaměřená na minerální hnojiva, jejichž prodejní ceny dnes plně nepokrývají zvýšené výrobní náklady.