Fámy a Fakta
  • ÚVOD
  • FÁMY A FAKTA
15. listopadu 2024 od Anna Kovaříková

AGROFERT neurčuje ceny másla

AGROFERT neurčuje ceny másla
15. listopadu 2024 od Anna Kovaříková

Koncern AGROFERT se ohrazuje proti nepodloženým a nepravdivým obviněním ze strany předsedy vlády ČR Petra Fialy, ministra zemědělství Marka Výborného a některých dalších politiků, kdy uvádějí AGROFERT a jeho společnosti jako příklad těch, kdo mohou za drahé máslo v Česku a kdo se na trhu chová nefér. Uvedení politici šíří nepravdivé a zavádějící informace, které proto uvádíme na pravou míru.

• Jako výrobce neurčujeme ceny a nemáme žádný vliv na to, za kolik se náš výrobek bude prodávat na pultu obchodu. To je plně v rukou prodejce a jeho obchodní strategie. Pokud bychom do ní jakkoli zasahovali, dopouštěli bychom se protisoutěžního (nezákonného) jednání.

• Přibližně polovina másla na českém trhu pochází z dovozu. Pouze zbytek produkce připadá na domácí producenty. Vliv kteréhokoli z lokálních producentů na trh je tak, bez ohledu na jejich podíl na lokální značně roztříštěné produkci, velmi omezený.

• Antimonopolní úřad se již na podzim roku 2022 z vlastního rozhodnutí zabýval ve svém šetření tvorbou cen másla (a také mléka, vajec, mouky a kuřecího masa). Podle předsedy ÚOHS Petra Mlsny se ukázalo, že například trh s máslem je nízce až středně koncentrovaný a pohybují se na něm čtyři hráči s podílem mezi 15 a 25 %. „Takže žádný z nich nemá dominantní postavení. A od té doby se vlastně nic nezměnilo, ten trh je strukturován pořád stejně,“ řekl médiím.

• Tržní podíl společností skupiny AGROFERT na prodejích másla v Česku činí přibližně 10 % a je tedy z pohledu cenotvorby nevýznamný. Základem pro tvorbu ceny komodity, jakým je máslo, je cena smetany na evropském trhu a burzovní cena dosahovaná na evropských trzích, především v Německu. 

• Z důvodu celkového nedostatku na evropském trhu smetany, která je základem pro jeho výrobu, na spotovém trhu meziročně zdražila o téměř 60 %. To se projevuje v ceně másla jako finálního produktu. Důvodů letošního nedostatku smetany je několik. Je to již zmiňované horké letní počasí a pokles tučnosti mléka, naproti tomu panuje zvýšená poptávka po mléčných výrobcích obecně a v neposlední řadě se produkce mléka dotkla i katarální horečka, zvaná nemoc modrého jazyka, která nepříznivě zasáhla produkci mléka ve Francii a Německu. Situace s máslem je stejná všude v Evropě a odlišnosti v konečných cenách jsou dány pouze tím, do jaké míry je země soběstačná v produkci mléčného tuku, jak moc stát podporuje producenty či specifiky maloobchodního trhu, např. výší DPH.  

Předchozí článekAGROFERT podal stížnost Radě ČT na pořad ReportéřiDalší článek AGROFERT platí nadprůměrně, odmítá být součástí kampaně premiéra Fialy

Provozovatel

Toto jsou internetové stránky společnosti AGROFERT, a.s.

Slouží k vyjádření postojů společnosti, vyvracející nejčastější mediální zkratky a lži.

Na jednom místě nabízí ucelené soubory odpovědí, zpracované do přehledných kapitol.

Rubriky

  • Bečva
  • Čapí hnízdo
  • Dotace
  • Kvalita a cena potravin
  • Mohlo by vás zajímat
  • Péče a vztahy se zaměstnanci
  • Podnikání Agrofertu
  • Řepka
  • Střet zájmů
  • Uncategorized
  • Zajímavosti
© 2019 Fámy Fakta
Zpracování osobních údajů
Spravovat Souhlas s cookies
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Předvolby
{title} {title} {title}