
 
 

 

obchodní firma: AGROFERT, a.s.            IČO: 26185610     tel.: +420 272 192 111 
adresa sídla: Pyšelská 2327/2, Chodov, 149 00 Praha 4    e-mail: agrofert@agrofert.cz 
zápis v obchodním rejstříku: pod sp. zn. B 6626/MSPH    ID datové schránky: xftccth 
začlenění do koncernu: člen koncernu AGROFERT (řídící osoba)   internetové stránky: www.agrofert.cz  
 

       

   

 

 
 
 
Rada České televize 
k rukám předsedy Mgr. Pavla Matochy 
Kavčí hory 
140 70  Praha 4  
 
 
                   
 

                               V Praze, dne 8. dubna 2021 
 
 
Věc: Stížnost 
 
 
Vážení členové Rady České televize,  
 
 
obracíme se na Vás v záležitosti reportáže s názvem „Odkud teče Smradlavka“, která byla odvysílána dne 
22. 3. 2021 v pořadu Reportéři ČT (dále jen „Reportáž“) na programu ČT1. Reportáž se věnuje ekologickým 
zátěžím v areálu slovenské společnosti Istrochem Reality, a.s. (dříve areál společnosti Istrochem, a.s.), která 
se stala součástí holdingu AGROFERT v roce 2002. Od roku 2014 do současnosti je tato společnost součástí 
koncernu SynBiol. Pro úplnost je tedy nutné uvést na pravou míru i v Reportáži neustále opakované 
„Agrofert“, míněno ve smyslu jak společnost AGROFERT, a.s. tak koncern Agrofert, který však vlastníkem od 
roku 2014 není. Uvedení koncernu SynBiol jako aktuálního vlastníka areálu by však patrně nemělo potřebný 
dehonestační a zkreslující účinek na diváka, kterého zjevně bylo potřeba dosáhnout.  Aby text stížnosti 
nebyl nepřehledný, nezmiňujeme již tuto skutečnost dále v textu. 
 
Jsme přesvědčeni, že v Reportáži se podává zcela nepravdivý a záměrně zkreslený obraz skutečnosti, a divák 
si tedy nemůže utvořit svobodně názor na případ, který je v Reportáži popisován. Divák je totiž cíleně veden 
k tomu, aby uvěřil v Reportáži podávaným tvrzením, která zkráceně zaznívají z úst redaktora Marka 
Wollnera hned v jejím úvodu a která zcela vystihují záměr Reportáže dehonestovat AGROFERT. Tento 
zkrácený obsah Reportáže v úvodu zcela nepravdivě uvádí: „Slovenské ministerstvo životního prostředí 
požaduje po Agrofertu stovky milionů eur. To je několik miliard korun. Agrofert, tedy firma ze svěřenských 
fondů premiéra Andreje Babiše, platit nic nechce. Ve sporu jde o velkou ekologickou zátěž z pozemků 
bývalé bratislavské chemičky. Tu Agrofert koupil v roce 2002 za minimální cenu a více než velkorysých 
podmínek. K dnešním závazkům se ale nechce znát. Více Jana Neumannová“. Divákovi nebyla dána šance, 
aby si z vyjádření obsažených v Reportáži mohl utvořit svobodně názor na kauzu, neboť se mu nedostalo 
toho základního, a to pravdivých informací. 
 
V Reportáži zaznívaly většinou pouze názory. Žádná fakta, která by mohla doložit tvrzení autorů Reportáže, 
buď uvedena nebyla, nebo byla záměrně zkreslena. Z kontextu a řazení odpovědí jednotlivých oslovených 
by dokonce divák mohl nabýt dojmu, že AGROFERT postupoval nezákonně, vyhýbal se plnění zákonných či 
smluvních povinností či dokonce podvodně. Bez konkrétních důkazů, pouze spekulacemi, je v Reportáži 
dovozováno, že za staré ekologické zátěže je AGROFERT zodpovědný a odmítá plnit závazky k 
jejich odstranění. Pro srovnání, takováto ničím nepodložená hrubá obvinění nezazněla ani v reportáži  



2 / 7 
 
 

na stejné téma odvysílané pořadem Reportéri slovenské veřejnoprávní televize RTVS. Byť ani s názory 
prezentovanými slovenskými redaktory na zodpovědnost současného vlastníka areálu či skupiny AGROFERT 
zásadně nesouhlasíme, tato slovenská reportáž je alespoň objektivní v tom, že se věnuje také 
zodpovědnosti státu a jeho úředníků, viz odkaz 
https://www.rtvs.sk/novinky/zaujimavosti/228601/istrochem-casovana-bomba-pre-statisice. Rovněž tak v 
rozhovoru s Tamarou Stohlovou (političkou a členkou strany SPOLU) pro redakci SME, která je v české 
reportáži často oslovována, se mluví o primární zodpovědnosti státu (viz odkaz 
https://www.youtube.com/watch?v=KpRPJHXegp8). Jak je tedy možné, že Česká televize odvysílala 
informace nepravdivé a hrubě zkreslené, které dokonce ani nekorespondují s informacemi, které předložili 
jejich slovenští kolegové? Proč Česká televize neinformovala o této podstatné a na Slovensku zcela zjevně 
veřejně známé skutečnosti? Nemůžeme se ubránit dojmu, že divák byl autory úmyslně vmanipulován do 
situace, aby si nemohl učinit objektivní názor a přejal spekulace autorů jako objektivní realitu. 
      
Níže vyvracíme nepravdivá tvrzení uvedená v Reportáži. 
  
Odpovědnost za starou ekologickou zátěž 
 
Marek Wollner, moderátor: 
„Slovenské ministerstvo životního prostředí požaduje po Agrofertu stovky milionů eur. To je několik miliard 
korun. Agrofert, tedy firma ze svěřenských fondů premiéra Andreje Babiše, platit nic nechce. Ve sporu jde o 
velkou ekologickou zátěž z pozemků bývalé bratislavské chemičky. Tu Agrofert koupil v roce 2002 za 
minimální cenu a více než velkorysých podmínek. K dnešním závazkům se ale nechce znát.“ 
 
Pravdou je, že současný vlastník areálu Istrochem Reality, a.s. (dále také bývalá Dimitrovka) nezodpovídá za 
starou zátěž, která vznikla v důsledku více než stoleté chemické výroby na tomto území.  Je jednoznačně 
prokázáno, že výrazné znečištění dotčeného území bylo evidováno dříve, než areál převzal současný 
vlastník. V areálu působila řada firem, z nichž se všechny nějakou měrou na znečištění podílely. Zákon 
stanoví, že zodpovědný je primárně původce znečištění (zákon NR SR č. 409/2011 Z.z., zákon o niektorých 
opatreniach na úseku environmentálnej záťaže a o zmene a doplnení niektorých zákonov), tzv. „povinná 
osoba“. Všichni původci znečištění zanikli. V takovém případě zákon ukládá příslušnému okresnímu úřadu, 
aby „povinnou osobu“ určil rozhodnutím z okruhu stanovených subjektů. Požádat okresní úřad o určení 
povinné osoby může i vlastník pozemku. Širší prostor bývalého závodu Dimitrovky byl z pohledu 
předcházejícího výrobního programu rozdělen na více menších celků. Na jednom z nich vlastník pozemků 
požádal o určení povinné osoby. Okresní úřad Bratislava v roce 2016 na základě všech údajů vydal 
rozhodnutí, že není možné určit povinnou osobu pro danou environmentální zátěž. Jestliže před okresním 
úřadem nebylo možné určit „povinnou osobu“, přechází povinnost na stát. Od roku 2016 se stále čeká na 
rozhodnutí vlády Slovenské republiky, která ve smyslu zákona musí určit zodpovědné ministerstvo, aby na 
sebe převzalo povinnosti „povinné osoby“ a odstranilo ekologickou zátěž. Bohužel se tak dosud nestalo. 
 
Současný vlastník areál vlastní od roku 2002. V tomto roce, v procesu privatizačního prodeje akcií podniku, 
Fond národního majetku SR stanovil podmínku, že nebude akceptovat požadavek zájemce na provedení 
ekologického auditu. Nabyvatel tak neměl možnost podrobně se obeznámit s informacemi o životním 
prostředí v areálu. Současný vlastník starou environmentální zátěž nejenže nezpůsobil, ale ani nepokračoval 
v aktivitách bývalé Dimitrovky, které vyústily v kontaminaci vody a půdy. Není ani určenou povinnou 
osobou, která má starou environmentální zátěž odstranit. Přesto učinil řadu opatření v areálu, aby zabránil 
dalšímu potenciálnímu znečištění vody a půdy, zejména odstavil zastaralé výroby hnojiv, polypropylénových 
vláken, utlumil výrobu průmyslových trhavin, asanoval 65 objektů původní chemické výroby, čímž snížil 
riziko, že znečištění bude pronikat do půdy a do podzemních vod, z areálu odstranil odpady a sutinu 
obsahující nebezpečné látky v množství cca 6 800 tun, které tu zůstaly po předchozích vlastnících atd. 
 
 



3 / 7 
 
 

V současnosti se v areálu vyrábějí už jen gumárenské chemikálie a tento provoz splňuje veškerá kritéria 
kladená legislativou pro tento druh výroby a je pod přísnou kontrolou. Průmyslové odpadní vody z provozu 
jsou odváděny na čistírnu odpadních vod, s veškerým vzniklým odpadem je nakládáno v souladu s platnou 
legislativou. 
 
Požadavek státu na úhradu nákladů na staré ekologické zátěže 
 
Marek Wollner, moderátor 
„Slovenské ministerstvo životního prostředí požaduje po Agrofertu stovky milionů eur. To je několik miliard 
korun. Agrofert, tedy firma ze svěřenských fondů premiéra Andreje Babiše, platit nic nechce.“ 
 
Jana Neumannová, redaktorka 
„Proti Agrofertu, který fabriku a pozemky zprivatizoval, se postavil ministr životního prostředí Ján Budaj. 
Požaduje, aby firma uhradila miliardové náklady spojené se starými ekologickými zátěžemi.“ 
 
Jana Neumannová, redaktorka 
„Nyní slovenské ministerstvo životního prostředí řeší, kdo ekologické sanace zaplatí. Podle ministra Jána 
Budaje má jít sanace na vrub Agrofertu.“ 
 
Ján Budaj, ministr životního prostředí SR /OL´aNO/ 
„Zabývám se environmentálními zátěžemi, kterých se privatizátoři v průběhu let neustále snažili zbavit v 
neprospěch státu, aby /ťarchu/, kterou kdysi převzali s bohatstvím, aby se té /ťarchy/ zbavili, aby to zaplatili 
občané Slovenské republiky.“ 
 
Ján Budaj, ministr životního prostředí SR /OL´aNO/ 
„Já bych očekával, že jeho současný majitel, ať je to ten, nebo onen, se připojí k tomu úsilí.“  
 
Tato tvrzení jsou nepravdivá. Současný vlastník nezodpovídá za staré ekologické zátěže v areálu, a nemá 
tedy povinnost tyto hradit. Pro takový požadavek neexistuje žádný právní rámec.  Istrochem Reality, a.s., 
několikrát poskytl veřejná prohlášení, kde toto konstatuje.  
 
Současného vlastníka doposud nikdo z MŽP oficiálně v této věci nekontaktoval, žádné požadavky na úhradu 
nákladů či odstranění ekologických zátěží neobdržel. Dokonce ani oslovený ministr životního prostředí Ján 
Budaj takový požadavek v reportáži neuvádí, pouze vyslovuje naději, že vlastník se připojí k úsilí o 
odstranění ekologických zátěží. Toto však vlastník dávno činí. 
 
Závazky z privatizace 
 
Jana Neumannová, redaktorka 
„Agrofert se skutečně zavázal investovat do podniku, a to jednu miliardu Sk. V privatizační smlouvě však 
není specifikováno, do čeho přesně má investovat.“ 
 
Zuzana Vlasatá, redaktorka, Deník Referendum 
„A je tam taková zvláštní formulka, zejména do ekologie. To ale není fixováno zase na žádné konkrétní 
závazky.“ 
 
Redaktor; citace: Karel Hanzelka, mluvčí Agrofert 
Splnili jsme veškeré povinnosti, které nám smlouva ukládala, což nám stát potvrdil.“ 
 
Jana Neumannová, redaktorka 
„Od Fondu národního majetku skutečně dostal Agrofert potvrzení, že podmínky privatizační smlouvy 
splnil.“ 



4 / 7 
 
 

 
Martin Vlačiky, geolog, poslanec městské části Bratislava – Nové město 
„V době té privatizace se dalo koupit na úřadech absolutně všecko. Ty úřady ovládali političtí nominanti a 
v té době opravdu nebyl problém s ničím, bych řekl, a toto je jeden z takových smutných případů.“ 
 
Zuzana Vlasatá, redaktorka, deník Referendum 
„Je to takový to typický, co vidíme u Agrofertu, že se snaží pokaždé jako levně nakoupit, hodně na tom 
vydělat, a pokud tam jsou nějaké závazky, které mohou souviset s tím, že poškozují třeba zdraví obyvatel 
nebo ničí přírodu, tak tam už předpokládají, že to bude platit někdo jiný, teda stát a veřejnost.“  
 
Z řazení shora uvedených vyjádření si divák zcela jistě vytvoří názor, že Agrofert své závazky z privatizační 
smlouvy obešel a přesunul je na stát. Pravda je však taková, že v souladu s privatizační smlouvou současný 
vlastník zabezpečil proinvestování jedné miliardy tehdejších slovenských korun do rozvoje a ekologie 
podniku a tuto skutečnost je možné řádně doložit potvrzením od Fondu národního majetku. Uvedení 
vyjádření geologa a poslance Martina Vlačiky, které toto zpochybňuje, je naprosto nekorektní a jistě 
záměrné.  
 
K nepravdivé informaci o zatajení průzkumu o znečištění 
 
Jana Neumannová, redaktorka: 
„…Před 10 lety Agrofert nechal vypracovat geologický průzkum. …Veřejnost se ale k průzkumu nedostala. 
Agrofert využil právní kličku, díky které mohl průzkum po dobu 10 let utajit.“ 
 
Jana Neumannová, redaktorka:  
„10 let Agrofert průzkum tajil, mezitím ale jedovaté látky dál poškozují životní prostředí.“ 
 
Jana Neumannová, redaktorka: 
„A co tomu říkáte, že se to tajilo 10 let.“ 
 
Toto nepravdivé tvrzení zaznělo v Reportáži dokonce několikrát, zřejmě aby se pro diváka opakovaná lež 
stala pravdou. K výsledkům průzkumu měly po celou dobu neomezený přístup ústřední orgány státní 
správy. Na druhé straně utajení citlivých informací pro laickou veřejnost umožňuje slovenský zákon a tato 
praxe není ani ve světě výjimečná (důvodem je možnost zneužití těchto informací v konkurenčním boji). O 
žádnou právní kličku, kterou měl současný vlastník využít, se tedy v žádném případě nejedná. Pro úplnost 
uvádíme, že tuto problematiku řeší zákon č. 569/2007 Z. z. o geologických prácach (geologický zákon). 
Otázka zpřístupňování a odevzdávání závěrečných zpráv z geologických průzkumů je řešena v § 19. 
 
Tvrzení, že Agrofert něco 10 let tajil, je nepravdivé a způsob prezentace této lži má vyvolat v divákovi 
dojem, že Agrofert je odpovědný za současnou situaci a úplně pomíjí fakt, že stát, který je ze zákona (viz 
výše zák. č. 409/2011 Z. z.) povinen zátěž odstranit, všechny potřebné (údajně zatajované) informace měl. 
Stejně tak použití sousloví „právní klička“ má v divákovi vyvolat dojem přinejmenším neetického chování ze 
strany Agrofertu, přestože zde zcela zjevně byla plněna litera zákona. 
 
Spekulace o slevě z ceny při privatizaci a v důsledku toho závazek k úhradě nákladů na staré ekologické 
zátěže 
 
Jana Neumannová, redaktorka: 
„Rozruch už tehdy (2002) vzbudila právě nízká cena.“  
K tomuto uvádíme, že tato informace není ničím podložena, žádný rozruch kolem ceny jsme nikde 
nezaznamenali. 
 
 



5 / 7 
 
 

Jana Neumannová, redaktorka: 
„Agrofert koupil firmu Istrochem za 200 mil. Sk. To bylo podle všeho mnohonásobně míň, než jaká byla 
skutečná hodnota podniku.“ 
 
Ladislav Mejzlík, děkan, Fakulta financí a účetnictví, VŠE Praha 
„Společnost vykazovala za rok 2001 přes 3 miliardy Sk vlastního kapitálu. To by měla být hodnota, ze které 
se vychází při stanovení ceny. V našem případě ale ta společnost byla prodána za zhruba 200 mil. Sk, což je 
o velkou částku nižší, a dá se předpokládat, že příčinou toho mimo jiné byla také poskytnutá sleva na 
odstranění ekologických zátěží.“  
 
Ladislav Mejzlík, děkan, Fakulta financí a účetnictví, VŠE Praha 
„To, co je zjevné z těch dokumentů, je, že byla poskytnuta obrovská sleva. Připomínám ze tří miliard na 200 
milionů. Co všechno bylo důvodem k této slevě, se ani z toho materiálu a ani zpětně nedá přesně zjistit, ale 
byl bych velmi překvapený, kdyby jednou z podstatných částí té slevy právě nebyly ekologické škody. 
/ukázka/“ 
 
K vyjádření pana děkana poznamenáváme, že jeho dedukce o poskytnutí slevy není správná. Žádná sleva 
v tomto případě poskytnuta nebyla.  
 
Shora uvedené spekulace a nepravdivá tvrzení lze snadno doložit. Ve smlouvě o koupi žádná sleva z ceny 
akcií dohodnuta nebyla a tuto nelze ani jiným způsobem dovodit. Informace o slevě a povinnosti hradit 
náklady na staré ekologické zátěže je čistě spekulativní a vykonstruovaná autory reportáže (viz 
argumentace výše).  
 
Další tvrzené vykonstruované informace dehonestující AGROFERT  
 
Bez jakýchkoli souvislostí s daným případem uvádí redaktorka Jana Neumannová: „Před rokem jsme vysílali 
reportáž, ve které jsme upozornili na neobvykle vysokou daňovou úlevu pro chemický podnik Duslo Šaľa.“ 
K tomu uvádíme, že tato zákonná daňová úleva, navíc vázaná na dosažení určitého zisku, byla řádně 
notifikována Evropskou komisí a důvodem pro její poskytnutí byla masivní investiční akce na Slovensku, 
jedna z největších v poslední době. Pro diváka se opět jedná o informaci, která má negativní emoční 
zabarvení vůči skupině Agrofert ještě více zdůraznit, přestože věcně s Reportáží vůbec nesouvisí. Způsob 
prezentace opět podsouvá divákovi domněnky reportérů jako objektivní skutečnost (neobvykle vysoká 
daňová úleva), aniž by k tomu bylo podáno bližší vysvětlení, když je zjevné, že divák si zcela jistě nemůže 
pamatovat celý obsah reportáže vysílané před rokem. Nedává tak divákovi šanci utvořit si objektivní 
obrázek o situaci, ale manipuluje s ním.  
 
Podivujeme se rovněž nad tím, z jakého důvodu se do Reportáže dostalo ničím nepodložené vyjádření 
investigativní novinářky Zuzany Vlasaté, redaktorky Deníku Referendum, která nejen že žádnými odbornými 
informacemi k tématu nepřispěla, ale využila prostor v reportáži pouze pro to, aby divákovi sdělila, že: „Je 
to takový to typický, co vidíme u Agrofertu, že se snaží pokaždé jako levně nakoupit, hodně na tom vydělat, 
a pokud tam jsou nějaké závazky, které mohou souviset s tím, že poškozují třeba zdraví obyvatel nebo ničí 
přírodu, tak tam už předpokládají, že to bude platit někdo jiný, teda stát a veřejnost.“ Poznamenáváme, že 
novinářka Vlasatá je již dlouhodobě vůči Agrofertu a premiérovi Andreji Babišovi zaujatá a není nestranná. 
O této skutečnosti svědčí fakt, že je spoluautorkou knihy Žlutý baron, namířené proti premiéru Babišovi a 
Agrofertu. Zároveň aktivně vystupovala na akcích iniciativy Milion chvilek pro demokracii. Tyto skutečnosti 
musely být redakci Reportérů ČT v době tvorby Reportáže známé. O objektivitě a nezávislosti novinářky 
Vlasaté tedy nemůže být vůbec řeč. Pokud už redakce přistoupila k tomu, že této osobě poskytla 
v Reportáži prostor, měla v rámci vyváženosti poskytnout prostor i odpovídajícímu názorovému protipólu.   
 
 



6 / 7 
 
 

Vyjádření ministra životního prostředí Jána Budaje: „A je očividné, že některé /nesrozumitelné/ zátěže byly 
spekulativně přenášené na stát, tomu chceme bránit. Podvody okolo pozemků a okolo envirozátěží se 
v době, kdy já budu ministrem, tady dít nebudou.“ sice nikoho přímo neoznačuje, ale v kontextu Reportáže 
toto vyjádření vyznívá tak, jakoby v souvislosti s ekologickými zátěžemi jednal Agrofert podvodně.  
 
Ze shora uvedeného je zřejmé, že redakci Reportérů ČT vůbec nešlo o poskytnutí pravdivé informace o 
zodpovědnosti za odstranění starých ekologických zátěží v areálu společnosti Istrochem. Primárním cílem 
bylo poškodit současného vlastníka areálu, koncern AGROFERT, potažmo premiéra Andreje Babiše a 
divákovi tak „vnutit“ svoje spekulace a názory. Bez konkrétních důkazů, pouze spekulacemi je dovozováno, 
že za odstranění ekologické zátěže zodpovídá vlastník areálu, účelově je zamlčena skutečnost, že za 
ekologickou zátěž zodpovídá stát. Tón Reportáže se nese v duchu, že Agrofert je gauner, který podezřele 
levně přišel k majetku a využil „právní kličky“, aby mohl utajit provedený geologický průzkum. Nikde 
v Reportáži není výslovně zmíněno, že Agrofert ekologickou zátěž nezpůsobil, ačkoli to redakci v písemné 
odpovědi na její dotazy bylo zdůrazňováno.  
 
Skutečně se nelze ubránit dojmu, že redakce Reportérů ČT „dělá politiku“ za veřejné peníze koncesionářů, 
neboť počet dehonestujících reportáží o AGROFERTU a jeho bývalém vlastníkovi Andreji Babišovi, a to 
zejména v předvolebních obdobích, je úctyhodný. Podle našich propočtů odvysílala redakce od počátku 
roku 2017 do dneška celkem 165 dílů pořadu Reportéři ČT, ve kterých bylo dohromady 42 reportáží o 
Agrofertu, tedy zhruba ve čtvrtině odvysílaných dílů se Reportéři věnovali naší společnosti. Lze tak se vší 
vážností konstatovat, že v historii pořadu se zřejmě v redakci nikdy nevěnovali žádné soukromé firmě 
s takovou intenzitou. Přitom před vstupem A. Babiše do exekutivní funkce v r. 2014 byl Agrofert de facto 
zcela mimo zájem redakce. Bohužel jsme v posledních letech byli svědky i zcela smyšlených a 
vyfabulovaných reportáží o společnosti Agrofert (například o výstavbě plavebního stupně Děčín údajně 
v náš prospěch či o údajném vlivu naší společnosti na výběrové řízení na pozici ředitele Finančního úřadu 
Příbram). 
 
Otazníky v poslední době vyvolává i série reportáží Otrávená řeka I až VI, která se věnuje otravě ryb v řece 
Bečvě u Valašského Meziříčí ze dne 20. září 2020. Přestože soudní znalec Jiří Klicpera, který v rámci 
vyšetřování připravuje posudek pro Policii ČR, již 1. února 2021 veřejně konstatoval (mimochodem právě 
v pořadu Reportéři ČT), že společnost Deza z koncernu Agrofert je ve věci této otravy ryb „mimo 
podezření“, redakce nadále pokračuje v účelové tvorbě reportáží, které jsou plné záběrů na areál továrny 
DEZA, a.s., v kontextu, který stále podsouvá divákům pochybnosti o skutečnostech postavených najisto.   
 
Veřejnost, tj. diváci ČT, má však právo být informována komplexně, objektivně a pravdivě i o veřejně a 
politicky činných osobách, jako je předseda vlády, bez ohledu na politický názor redakce, tzn. aby se i o 
těchto osobách informovalo pravdivě a objektivně, resp. aby divákům nebyly v zájmu politického boje 
podávány nepravdivé informace. 
 
Česká televize je veřejnoprávním médiem a má zákonem vymezené úkoly, zejména ve smyslu ustanovení § 
2 odst. 2 písm. a) zákona o České televizi je jedním z hlavních úkolů veřejné služby v oblasti televizního 
vysílání poskytování objektivních, ověřených, ve svém celku vyvážených a všestranných informací pro 
svobodné vytváření názorů. Její činnost je hrazena z koncesionářských poplatků diváků. Proto musí divákovi 
za jeho peníze garantovat, aby si z informací, které mu ve svých pořadech poskytuje, mohl vytvořit zcela 
svobodně názor na danou věc. Veřejnost si za toto právo dostávat informace pravdivé, nezkreslené a 
objektivní platí. Česká televize v tomto pořadu zcela rezignovala na své zákonné povinnosti a hrubě 
ignorovala toto právo diváků. Ve shora uvedené reportáži podsouvá divákům názory autorů reportáže nebo 
dokonce jiných investigativních novinářů známých svou záští vůči AGROFERTU a jejímu bývalému vlastníkovi 
a dnešnímu premiérovi Andreji Babišovi. Rada České televize je podle zákona č. 483/1991 Sb., o České 
televizi, v platném znění, orgánem, jímž se uplatňuje právo veřejnosti na kontrolu činnosti ČT, a proto se 
s touto stížností na Vás obracíme. Požadujeme, aby byl obsah uvedené reportáže podroben analýze, a 
současně požadujeme, aby s divákem nebylo nadále manipulováno a měl skutečně možnost si vytvářet své 



7 / 7 
 
 

názory svobodně na základě pravdivých informací. Je mimo pochybnost, že pravdivý a hodnověrný obraz 
divákovi v této reportáži poskytnut nebyl. Rozumíme očekávatelným argumentům o veřejném zájmu, 
nicméně jsme bytostně přesvědčeni, že veřejnoprávní Česká televize by jménem veřejného zájmu neměla 
svým divákům bezostyšně podsouvat – eufemisticky řečeno – účelové nepravdy.   
 
 
 
S pozdravem 
 
 
 
Ing. Josef Mráz                                                            JUDr. Alexej Bílek, CSc.                    
místopředseda představenstva AGROFERT, a.s.                 člen představenstva AGROFERT, a.s. 
 
 
 
 


